Jak zachęcić dziecko do nauki? 7 skutecznych sposobów
Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko odnosiło same sukcesy na polu edukacyjnym. My dorośli wiemy, dlaczego nauka jest ważna, jednak czy wiedzą o tym dzieci? Jak przekonać dziecko do tego, że nauka jest ważna?
Wielu z nas wydaje się, że odpowiednie warunki do odrabiania zadań domowych to wszystko. Oczywiście, odpowiednie biurko, krzesło, kredki czy kolorowe kartki są istotne, ponieważ pomagają nam w zapamiętywaniu. Jednak nie są one najistotniejsze. Możemy przecież mieć najlepsze sprzęty, ale bez chęci nic z tego będzie.
Jak zmotywować młodsze dzieci do nauki?
Młodszym dzieciom warto obrazowo opowiedzieć, jakie procesy zachodzą wtedy w mózgu. Można posłużyć się na przykład takim opisem: „podczas przyswajania sobie nowych informacji w mózgu powstają nowe połączenia pomiędzy neuronami – to zupełnie tak, jakby małe ludziki przerzucały między sobą linę. Im więcej tych lin, tym łatwiej przejść na drugą stronę. Liny stają się coraz grubsze wtedy, gdy powtarzamy jakąś czynność, np. informacje, o których już czytaliśmy”.
Jak zmotywować starsze dzieci do nauki?
Starsze dzieci przyjmą zdecydowanie poważniejszą argumentację – nauka nie tylko wpływa na rozwój jednostki, ale też pozwala funkcjonować w świecie. Dzięki temu, że nabyliśmy umiejętności matematyczne możemy zrobić zakupy i oszacować, która cena jest korzystniejsza. Będąc na wakacjach bez trudu porozumiemy się w innym języku pod warunkiem, że wcześniej poświęciliśmy czas na naukę słówek. W naszym społeczeństwie inaczej postrzegane są osoby, które chcą się uczyć, a inaczej te, którym na nauce zupełnie nie zależy. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i każde trzeba motywować nieco inaczej.
Jak zmotywować dziecko i zachęcić je do nauki?
Odpowiednie warunki do nauki nie zawsze są zachętą do odrabiania prac domowych czy nauki tabliczki mnożenia. Przede wszystkim trzeba pokazać, że nauka może być naprawdę fascynująca! Przyswajanie wiedzy wcale nie musi być nudną i żmudną czynnością. Nie chodzi o to, by zapamiętać materiał na chwilę, a raczej o to, by zrozumieć istotę problemu. Żeby tak mogło się stać, każdy problem musi być odpowiednio przedstawiony, na pewno nie wystarczy monotonne i kilkukrotne czytanie treści podręcznika. Aby zachęcić dziecko do nauki warto zastosować kilka z poniższych wskazówek. Takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści.
Nauka poprzez zabawę może zachęcić dziecko do nauki
Jako osoby dorosłe zupełnie inaczej patrzymy na naukę niż dzieci. Uznajemy, że nauka to przerobienie i zapamiętanie informacji z podręcznika czy wypełnienie karty pracy. Zapominamy jednak o tym, jak ważna jest nauka przez zabawę! To właśnie w ten sposób wiedzę przyswajają dzieci rozpoczynające naukę w szkole, dzieci w wieku przedszkolnym oraz młodsze.
Podczas swobodnej zabawy mogą nauczyć się współpracy, odgrywania ról i dołączania do zabawy. Zabawa kierowana pod wodzą nauczyciela czy rodzica pozwala sprawdzać umiejętność podążania za poleceniem oraz rozumienie komunikatów.
Nie można również zapominać o ruchu, gdyż u młodszych dzieci proces zapamiętywania przebiega lepiej, gdy jest połączony z ruchem. Warto więc bawić się chociażby w wielkoformatowe kodowanie lub zabawy polegające na wykonywaniu coraz bardziej skomplikowanych sekwencji czynności. To właśnie podczas zabawy dzieci uczą się empatii, współodczuwania, podejmują pierwsze próby nazywania swoich uczuć. Nauka poprzez zabawę to właśnie to, co robi roczne lub dwuletnie dziecko starając się wrzucić zabawkę w odpowiednią dziurkę sortera lub gotując na niby naśladując w ten sposób dorosłych. To zdobywanie wiedzy proceduralnej, która pozwala zdobyć praktyczną umiejętność. W tym z pewnością pomogą Wam śmieszne pluszaki.
Ćwiczcie zapamiętywanie poprzez mnemotechniki
Stosowanie mnemotechnik, zwanych inaczej technikami pamięciowymi sprawia, że nauka jest prostsza a materiał pozostaje w głowie na dłużej. Jakie techniki stosować? Jedną z bardziej popularnych mnemotechnik jest pokój pamięci. Na czym polega? Osoba, która ma przyswoić sobie materiał, wyobraża sobie pokój i to, co się w nim znajduje. Z racji tego, że technika ta ma sens tylko wtedy, gdy pokój zawsze wygląda tak samo, najlepiej wyobrazić sobie własny pokój – każdy zna to pomieszczenie tak dobrze, że od pamiętnie ustawionych w nim rzeczy nie będzie sprawiało problemu.
Kolejnym etapem jest kodowanie informacji. Wystarczy wyobrazić sobie, że stoimy na środku pokoju i rozglądamy się po nim od lewej do prawej strony. Możemy sobie wyobrazić np. że na łóżku zamiast klasycznej pościeli znajduje się taka składająca się z liści, gałązek, nasion, czyli ściółka. W szafie, która stoi obok łóżka rosną małe rośliny, czyli runo leśne. Przy biurku zamiast krzesła wyrósł krzew reprezentujący podszyt. Zamiast lampy u sufitu powieszone są korony drzew, które ciągle szumią. W ten właśnie prosty sposób udało nam się zapamiętać warstwy lasu. W tej technice pamięciowej bardzo ważną rolę odgrywa wyobraźnia – im dokładniejsze wyobrażenie, tym większa szansa, że informacja zostanie zapamiętana.
Zaprzyjaźnijcie się z mapami myśli
Mapy myśli to graficzny sposób przedstawienia skojarzeń związanych z konkretną tematyką. Jedno skojarzenie ma przywoływać następne. W tym sposobie zapisywania bardzo ważne są słowa kluczowe oraz ustawienie ich w odpowiedniej hierarchii – najważniejsze myśli rozrysowane są na najgrubszych gałęziach, mniej ważne informacje na cieńszych. Mile widziane są tutaj kolory oraz drobne ilustracje nawiązujące do tematu.
Sekret map myśli tkwi w tym, że każdy musi przygotować mapę samodzielnie – tylko wtedy uda się ją prawidłowo odczytać i zapamiętać. To w końcu nic innego jak nasz tok myślenia przelany na papier. Dlaczego warto rysować mapy myśli? Pomagają wyselekcjonować najważniejsze informacje, dzięki czemu z łatwością można uchwycić sedno problemu, pokazują zależności i doskonale sprawdzą się, zwłaszcza wtedy, gdy korzysta z nich wzrokowiec. Więcej o mapach myśli, przeczytasz tutaj.
Eksperymentujcie
Eksperymenty pozwalają w niebanalny sposób zapoznać się z prawami chemii oraz fizyki. Jak powstają kolory? Które przedmioty unoszą się na wodzie, a które toną? To przykład zagadnień, które w prosty a zarazem bardzo ciekawy sposób można przedstawić wykorzystując do tego eksperyment. Wspólne tworzenie eksperymentów i oglądanie ich rezultatów to nie tylko gwarancja zapamiętania teorii zjawisk fizycznych i chemicznych, ale również umiejętność przedstawienia zjawisk w sposób praktyczny.
Stwórzcie odpowiednią przestrzeń do pracy
Podczas nauki bardzo ważna jest koncentracja i skupienie na zadaniu. Nic tak bardzo nie zaburza powyższych jak nieodpowiednie miejsce pracy. Ważna jest tu więc zarówno postawa – podczas siedzenia przy biurku stopy powinny spoczywać na podłodze, plecy powinny być wyprostowane i wygodnie oparte o krzesło – jak i to, co znajduje się na biurku. Im mniej przedmiotów, tym lepiej – nie będą niepotrzebnie przyciągały uwagi.
Aby działać efektywnie zadbaj także o coś, co umili ten czas. Dla wielu dzieci, jak i dorosłych będą to kolorowe zakreślacze, ładne długopisy, zeszyty, kalendarz czy pojemny organizer na biurko.
Całkowicie zbędnym elementem podczas nauki jest telefon komórkowy. Warto więc wyciszyć go lub umieścić poza zasięgiem wzroku oraz rąk. Nie można zapominać również o higienie pracy, dlatego bez względu na to, czy nauka przebiega przed książką czy przed komputerem, co godzinę wstań, zrób kilka skłonów, przysiadów, pooddychaj głęboko. Dzięki temu dotlenisz się i będziesz mógł przystąpić do pracy z nową dawką energii i koncentracji.
Zorganizujcie naukę w optymalny sposób
W nauce bardzo ważna jest systematyczność – trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Jednak oprócz systematyczności ważne jest odpowiednie zaplanowanie oraz rozłożenie w czasie nauki. Zadania trudniejsze warto przeplatać łatwiejszymi a zadania obszerniejsze, wymagające większego nakładu czasu z tymi, które są mniej czasochłonne. Po co planować naukę w ten sposób? Chociażby po to, by mieć świadomość tego, że wraz z upływem czasu lista zaplanowanych zadań się zmniejszy.
Jeżeli za kilka dni czeka Cię sprawdzian odpowiednio zaplanuj powtórki – każdego dnia powtórz jeden rozdział, a dzień przed sprawdzianem powtórz ogólne informacje. Dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu materiał do przerobienia nie będzie się nawarstwiał, a informacje dawkowane w mniejszych porcjach będą łatwiejsze do zapamiętania. Każdy musi rozplanować naukę pod siebie – niektórzy wolą zaczynać od najtrudniejszego zadania, inni najtrudniejsze zostawiają na sam koniec. Ważne jest to, by naukę równomiernie rozłożyć w ciągu całego tygodnia.
Nauka jako proces
Warto popatrzeć na naukę jako proces, który zachodzi codziennie i niemalże cały czas. Przyswajamy nie tylko nowe informacje, ale też nowe umiejętności. Dzieci spędzają w szkole kilka godzin dziennie, kolejne kilka godzina na odrabianiu zadań. Jako dorośli już od najwcześniejszych lat możemy pokazać dzieciom, że nauka może być fascynująca.